bandong - indonesia eps 1

Assalammualaikum..

percutian yang lepas di bandong bagi aku sangat menarik..
almaklumlah percutian di luar negara..
boleh lah aku tengok negara luar..
walaupun dekat ja dengan Malaysia..
pasti budayanya sedikit berbeza dengan Malaysia..

bagi aku, bandong sebuah tempat yang cuacanya agak sejuk sedikit dari Malaysia..
panasnya tak terasa walaupun ada matahari..
aku tak bawa lah pula kan termometer nak ukur suhu.. hehe..
kalau naik ke tanah tinggi pula..
masya-allah sejuk gila..
macam dalam air-cond ooo..
jadi tak adalah berpeluh sangat2 bila berjalannya..

dan perbezaan jam dengan Malaysia adalah satu jam lebih awal..
jadi, kat sana pukul 4 lebih dah subuh..
maghrib plak pukul 5 lebih..
huhu.. mula2 tu susah sedikit nak ikut time sana..
lama2 okay lah..

peta bandung...

rata2 penduduk di bandong adalah Islam..
jadi tak ada masalah untuk mencari makanan..
makanannya pula lebih kurang kita..
masih makan nasi juga..

cuma bagi aku trafik di sini..
sangat sangat teruk..
jalan ikut redah ja..
kat traffic light pon ya rabbi..
macam tak ada traffic light..
kalau traffic light rosak..
polis trafik pon macam tak ada fungsi..
sungguh!! aku pening gila dengan trafik kat sini..
kalau nak drive kat situ, kena berani..
kalau tak, nak masuk simpang pon berjam2 pa..
hehe..

dan rata2 di bandong..
pendapatan di jana oleh pelancongan..
dan bandong ada banyak factory outlet..
kalau kat Malaysia macam F.O.S tuh..
banyak gila.. dan berderet2 outletnya..
kiranya keluar outlet ini, masuk outlet yang tuh..

dan memang yang datang ke bandong adalah untuk shopping!!
jadi, kalau bukan kaki shopping..
jangan muak pula tengok outlet2nya..

untuk tempat pelancongan pula..
tak banyak..
hanya ada beberapa..

okay.. kita jumpa lagi dalam episod seterusnya.. 

Comments

Post a Comment

ada apa2 yang nak dikongsikan.. diluahkan.. atau apa2 jek.. silakan~

Popular posts from this blog

kelas relief..

Unduk Ngadau Kaamatan 2017

PSM a.k.a FYP..