Skip to main content

Posts

Showing posts from June, 2017

Unduk Ngadau Kaamatan 2017

Assalammualaikum...
30 Mei 2017 merupakan sambutan Pesta Kaamatan di Sabah.. Pesta Kaamatan ini disambut setiap tahun di Sabah.. Ia merupakan sambutan secara besar-besaran.. Dan bersempena dengan Pesta Kaamatan ini.. Salah satu yang ditunggu2 ialah Unduk Ngadau Kaamatan..
Unduk Ngadau atau dalam bahasa mudah ala2 ratu cantik.. cuma ni Sabah punya style..
tahun 2017 ni sempat la menyibuk tengok.. itu pon sebab ada live streaming.. hahaha..
jadi.. untuk tahun 2017 ada 44 peserta dari setiap pelusuk daerah Sabah.. sumber : Facebook 1Sabah
ada tiga peringkat bagi pertandingan ini.. peringkat pertama.. kesemua 44 peserta akan memperagakan pakaian masing2..
selepas itu, hanya 15 peserta yang akan terpilih ke peringkat kedua.. bagi pusingan kedua pun sama juga.. masing2 memperagakan pakaian..
selepas itu disenarai pendek kepada 7 orang untuk pusingan 3.. dalam pusingan 3 ini.. peserta dikehendaki menjawab soalan.. soalan yang pertama dijawab dalam bahasa kadazan dusun.. dan soalan yang kedu…

Syukur Ramadhan kali ini

Assalammualaikum...
Alhamdulillah puasa kali ini dua minggu di rumah.. Dan dua minggu lagi di perantauan.. Aisehhh.. hahaha
Apa-apa.. syukur Alhamdulillah.. Puasa kali ini, aku dapat berbuka bersama kedua ibu bapa aku.. Dan kebetulan masa yang sama.. Adik aku yang di rumah kena outstation untuk 2 minggu.. Ngam2, selepas puasa ke dua dia bertolak.. Dan aku sememangnya sudah sampai di rumah.. Dan ngam2 adik aku pulang pada Sabtu nanti.. Dan aku pulang pada Ahad nanti..
Sungguh indah percaturan Allah.. Dapat lah juga aku memeriahkan Ramadhan kedua ibu bapa aku.. Kalau tak.. dorang berdua lah tu.. Kesian juga laa..
Apa-apa pun... Semoga Ramadhan kali ini dapat dipenuhi dengan amal ibadat kepadaNya..
Sekian.. Wassalam ~

Ramadhan 2017

Assalammualaikum... I'm back..... Hohoho...
Back to blogging maybe.. Hahaha..
Anyway, this time Ramadhan had much time spending with family at Penang.. Almost two weeks.. Or 15 days..
And its veryyyy exciting.. Cause I don't need to think what to eat and what to cook.. Hahahaha..
Just one week left before going back to work.. 2 weeks more need to struggle fasting.. And after that, a week more holiday.. Yeahhhh.. Its raya time.. And that two weeks will fly faster without notice..
Anyway.. Happy fasting to all my friends .. Hope this time we spent all the time within this Ramadhan.. And don't forget to pray so that, will meet again coming Ramadhan..
Till then.. Wassalam~