Skip to main content

Posts

Showing posts from October, 2010

taman Matematik SMK Kota Kulai..

atas berkat kesungguhan guru-guru praktikal Matematik SMK Kota Kulai iaitu aku dan kawan aku Najua Syuhada, kami telah membina sebuah taman Matematik.. semuanya bermula apabila guru praktikal dikehendaki untuk meninggalkan sesuatu di sekolah sebagai tanda kewujudan atau dalam erti kata lain sumbangan.. bukannya wajib pon.. tetapi bergantung pada kesungguhan masing2.. setelah berbincang dengan tuan pengetua, En Zainal serta puan GPK Petang, Pn Sinat, atas nasihat mereka, mereka seboleh2nya tidak mahu mural.. kerana mural tidak kekal lama dan sudah bersepah2 di dinding sekolah..

setelah hampir sebulan hendak meninggalkan SMK Kota Kulai, barulah idea dapat dikerahkan.. sebuah taman.. taman Matematik.. ideanya muncul apabila sukar untuk mendapatkan BBM (bahan bantu mengajar) untuk topik pepejal geometri.. sekolah tidak mempunyai BBM tersebut dan agak menyesakkan kami untuk membina sendiri model tersebut.. lantas kami ingin membina pepejal geometri tersebut.. hanya 6 asas pepejal geometri…

dear you..

i know.. im being cold with you for this couple days.. i really dont know who is wrong.. maybe its me that being too emo with you.. im very sorry for worrying you this days..
i dnt know why few days later its easy for me to be hurt by you.. so many things that i dont have the explanation.. things happened.. but you just assume nothings happened.. never mind.. what is past, is still a past.. what happened today, wont change what already happened..
i just feel like,  you dont care anymore.. its fine with me..
i know, maybe you are buzy.. that make you less care.. i know too.. you have your own life to handle with..
i just could pray that everything will be alright.. and i promise to be more strong in the future..

berakhirnya praktikal di SMK Kota Kulai~

22 Oktober 2010.. genaplah 3 bulan praktikal di SMK Kota Kulai..

dalam tak sedar, tamatlah praktikal.. dan bermula cuti semester.. yang pasti semester depan pasti lebih mencabar..

22 oktober jatuh pada hari Jumaat.. dalam masa yang sama juga, pelajar2 SMK Kota Kulai sesi petang mula menghadapi peperiksaan akhir tahun untuk hari yang pertama..

dengan kekalutan menjaga kelas peperiksaan, sedikit sebanyak mengurangkan rasa sebak meninggalkan sekolah itu.. berpandukan jadual anjal untuk menjaga kelas.. kelas yang 1, kelas 1 UM.. bukan kelas yang aku ajar.. so, tak kesah.. tetapi untuk kelas seterusnya 1UPM.. aku mengambil keputusan untuk menukar dengan kawan aku.. cukuplah mereka menyakiti aku.. aku tak nak disakiti lagi pada hari terakhir aku disekolah itu.. aku tau, bukan senang sebenarnya nak mengawal kelas tu.. hakikatnya, aku masih gagal mengawal kelas tu..

aku menjaga bersebelahan kelas 1UPM.. selesai aku mengutip kertas peperiksaan, belum sempat aku keluar dari kelas 1UKM, pelajar2…

majlis perpisahan tuisyen jalan jati..

tanpa disangka yang kami menerima pelawaan untuk mengajar tuisyen di kawasan perumahan rumah sewa.. sebenarnya bukan tuisyen tetapi kami lebih suka menggunakan istilah membantu kanak-kanak di kawasan ini yang ada diantaranya sangat lemah.. kanak-kanak dari darjah 1 hinggalah tingkatan 1..



dan dalam tak sedar juga sepanjang praktikal yang telah tamat, kami juga menamatkan pengajaran kami di jalan jati ini.. dan tanpa disangka juga, ada jamuan kecil-kecilan diadakan untuk kami.. sangat terharu dengan penghargaan yang diberikan..

majlis dimulakan kira2 jam 8.45 malam.. kak fara selaku naib pengerusi persatuan penduduk jalan jati mempengerusikan majlis jamuan..

seterusnya ucapan daripada pengerusi persatuan penduduk taman jati..
majlis diteruskan dengan ucapan daripada wakil kami.. iaitu najua..
dan seterusnya upacara penyampaian sijil penghargaan dan sedikit sumbangan daripada pihak jalan jati..

seterusnya penyampaian hadiah daripada student2 kepada guru masing2..
dan dengan itu berakhirlah m…

demam PMR..

5 Oktober yang lepas, bermulalah satu pengembaraan untuk pelajar tingkatan 3.. mereka telah diuji dengan sebenarnya dan menduduki peperiksaan PMR.. tentunya bagi mereka, ini suatu peperiksaan yang sangat penting dan harus diberikan tumpuan.. iyelah kan, pepriksaan inilah yang akan menentukan haluan mereka pada masa akan datang..

suatu pengalamn yang menarik semasa aku berada di SMK Kota Kulai.. aku sangat kagum dengan pendekatan yang dilakukan oleh sekolah neh.. sekolah aku dulu pon tak adalah wat sampai camtuh sekali..

mula2.. sebelum calon-calon PMR neh masuk dewan, akan ada pengisian oleh guru yang akan mengingatkan semula isi2 penting yang harus pelajar neh ingatkan.. kiranya, cikgu akan wat quick review lah.. 2nd, calon2 PMR neh akan dibekalkan dengan air minuman dan makanan.. dijaga gila ahh bak menatang minyak yang penuh.. yang paling menarik sekali, pelajar2 yang tidak mengambil peperiksaan akan berkumpul di surau semasa calon2 PMR neh jawab soalan.. mereka akan melakukan sola…

marhaban~

suatu kelainan di negeri Johor apabila tibanya Syawal ialah marhaban.. selama neh, tak pernah pon aku ikuti rombongan marhaban neh.. tapi apabila secara automatikny menjadi sebahagian warga SMK Kota Kulai, tempatku praktikal, aku berpeluang untuk mengikuti marhaban ini..

guru-guru akan menawarkan diri untuk menjadi tuan rumah.. jadual dan alamat rombongan marhaban akan dikeluarkan dan diedarkan kepada semua warga SMK Kota Kulai.. kebiasaannya di buat waktu malam.. yang penatnya kami yang bekerja di waktu petang.. terpaksa bekejaran untuk marhaban..

kebiasaannya acara akan bermula pada pukul 8.30 malam.. guru-guru akan bermarhaban beramai-ramai.. dan kebiasaan marhaban adalah berselawat ke atas junjungan nabi Muhammad S.A.W..

apa yang aku seronok masa marhaban sekali ialah.... mula-mula dapat mengenal lebih guru-guru di sekolah itu.. iyelah, waktu bekerjanya petang.. manalah nak bergaul sangat dengan guru pagi.. dapat jugak tengok anak2, husband and wife cikgu kat sekolah tuh.. dan dap…

hurts..

is it im the one not strong enough?? or is it im the one is too weak..
its been twice.. but a HURT is still a HURT.. and it feels same.. or maybe it hurts more..
i know.. the time is come.. time for change.. it will not be same for ever and ever..
but still.. im the one that hurts..
wondering if you know it.. wondering if you feel it.. wondering if you realize it..
nothing much i expect in this situation.. trying to be more positive.. trying to be more realistic.. trying to be more understanding.. and what is more important.. i will not blame you for what is happening..
just give some time to accept it.. give some time to dry the tears.. give some time to feel free with the situation..
hoping that there will no end what we had started..


yesterday.. today and tomorrow~

yesterday..

yesterday is the past.. witness of what had happened.. creates all the happy and sad memory.. yesterday where leads for today.. is where the yesterday everything starts..

today..
today everything changed..
that will never be same as yesterday..
whether more beautiful or more gloomy..
and today also is more hurting than yesterday..
today that used to be more tougher than yesterday..
and today that leads for tomorrow..

tomorrow..
tomorrow is the future that no one know..
tomorrow is something that everyone hopes to be more brighter than today..

yesterday, today and tomorrow is things that related..
things may changes due of time..
and never be same..
be tough to face it..