Sunday, October 31, 2010

taman Matematik SMK Kota Kulai..


pemandangan dari atas




atas berkat kesungguhan guru-guru praktikal Matematik SMK Kota Kulai iaitu aku dan kawan aku Najua Syuhada, kami telah membina sebuah taman Matematik.. semuanya bermula apabila guru praktikal dikehendaki untuk meninggalkan sesuatu di sekolah sebagai tanda kewujudan atau dalam erti kata lain sumbangan.. bukannya wajib pon.. tetapi bergantung pada kesungguhan masing2.. setelah berbincang dengan tuan pengetua, En Zainal serta puan GPK Petang, Pn Sinat, atas nasihat mereka, mereka seboleh2nya tidak mahu mural.. kerana mural tidak kekal lama dan sudah bersepah2 di dinding sekolah..

in progress

setelah hampir sebulan hendak meninggalkan SMK Kota Kulai, barulah idea dapat dikerahkan.. sebuah taman.. taman Matematik.. ideanya muncul apabila sukar untuk mendapatkan BBM (bahan bantu mengajar) untuk topik pepejal geometri.. sekolah tidak mempunyai BBM tersebut dan agak menyesakkan kami untuk membina sendiri model tersebut.. lantas kami ingin membina pepejal geometri tersebut.. hanya 6 asas pepejal geometri yang akan dibina dan dikelilingi bunga2.. iaitu kon, kubus, kuboid, sfera, piramid dan silinder..


student yang membantu simen batu
sebelum berjumpa dengan tuan pengetua, kami telah berjumpa dengan beberapa orang guru untuk mendapatkan pandangan dan nasihat sama ada sesuai untuk dilaksanakan atau tidak.. cikgu Shahrul bertindak sebagai penasihat kerana beliau telah berpengalaman dalam membina arca.. cikgu hamsari pula banyak memberi pandangan dari segi teknikal.. begitu juga dengan cikgu zamri.. setelah semuanya selesai, kami berjumpa dengan tuan pengetua bersama kertas kerja.. Alhamdulillah.. semuanya nampak begitu senang.. tuan pengetua telah meluluskannya..

rangka dawai yang telah dibentuk
dan.. bermulalah episod kami.. berurusan dengan pembekal.. menempah barang yang dikehendaki.. kawasan yang kami pilih agak terbuka dan agak menonjol.. taman yang bakal dibina itu dapat dilihat dari semua sisi bangunan sekolah.. memang mencapap kan.. hehe.. perkara yang pertama yang kami lakukan ialah mencangkul semua rumput2 yang ada.. perghh.. penat kot.. habis melecet tangan.. itu hari pertama.. hari kedua, kami panggil students mencangkul rumput.. hehe.. ngelat tak ngelat.. setelah selesai mencangkul di kawasan yang dikehendaki.. kami mulakan proses simen.. menyimen simen dengan batu sungai di tempat jalan kaki.. bancuhan simen ini, kami mendapat tunjuk ajar sepenuhnya dari pak cik bujang..

pak cik bujang memberi tunjuk ajar tentang bancuh simen..
sambil menunggu student2 neh menyimen, kami menyiapkan replika keenam-enam bentuk.. kami bentukkan dengan dawai.. dan kemudiannya kami sumbatkan dengan surat khabar.. agak renyahlah jugak.. lebih2 lagi untuk bentuk yang memerlukan lekungan..

minggu kedua terakhir.. semua guru sudah bertanyakan sama ada kami mampu atau tidak untuk menyiapkan sebelum kami pergi.. adoi... tension kot.. sabarlah.. takkan kami nak tinggal camtuh jek kot.. dan pada hujung minggu kedua ini juga, kami mendapatkan bantuan pihak luar.. dan menurut 'pihak luar' tersebut, binaan kami tak kukuh.. dan perlu dibuat semula.. sabtu, ahad bertungkus lumus sehinggakan maghrib.. tak cukup maghrib sampai ke malam kami pulun..
student yang tolong mengecat

pada minggu terakhir.. hari rabu.. barulah semuanya selesai.. hanya yang tinggal proses mengecat sahaja.. khamis pagi, ke sekolah.. baru mengecat separuh, hujan turun dengan selebat-lebatnya.. sabarlah hati.. petang khamis, minta bantuan student untuk mengecatnya.. dan pada hari terakhir, hari jumaat.. pagi2 lagi dah ke sekolah untuk final touch..

sign board semua dipasang.. itu pon sign board kami buat sendiri.. lekap, toreh dan spray cat.. tidaklah serumit mana.. dan pada petang Jumaat, kami sudah mampu melihat taman yang kami bina dengan hati yang senang..

TETAPI.. atas desakan guru-guru disitu, kami perlu kembali ke sana untuk meletakkan nama di sana.. Insya-Allah.. kami akan kembali semula dan melihat sama ada masih kekal atau tidak binaan tersebut.. walaupun sangat penat.. kami bangga yang kami dapat melaksanakan apa yang kami lakarkan.. dan semoga dengan taman tersebut, stduent2 disitu akan lebih mencintai Matematik..


cuboid
cube
sphere




cone

cylinder
pyramid

inilah hasilnya

Monday, October 25, 2010

dear you..

i know.. im being cold with you for this couple days..
i really dont know who is wrong..
maybe its me that being too emo with you..
im very sorry for worrying you this days..

i dnt know why few days later its easy for me to be hurt by you..
so many things that i dont have the explanation..
things happened.. but you just assume nothings happened..
never mind.. what is past, is still a past..
what happened today, wont change what already happened..

i just feel like, 
you dont care anymore..
its fine with me..

i know, maybe you are buzy..
that make you less care..
i know too..
you have your own life to handle with..

i just could pray that everything will be alright..
and i promise to be more strong in the future..

Saturday, October 23, 2010

berakhirnya praktikal di SMK Kota Kulai~

22 Oktober 2010.. genaplah 3 bulan praktikal di SMK Kota Kulai..

dalam tak sedar, tamatlah praktikal.. dan bermula cuti semester.. yang pasti semester depan pasti lebih mencabar..

22 oktober jatuh pada hari Jumaat.. dalam masa yang sama juga, pelajar2 SMK Kota Kulai sesi petang mula menghadapi peperiksaan akhir tahun untuk hari yang pertama..

dengan kekalutan menjaga kelas peperiksaan, sedikit sebanyak mengurangkan rasa sebak meninggalkan sekolah itu.. berpandukan jadual anjal untuk menjaga kelas.. kelas yang 1, kelas 1 UM.. bukan kelas yang aku ajar.. so, tak kesah.. tetapi untuk kelas seterusnya 1UPM.. aku mengambil keputusan untuk menukar dengan kawan aku.. cukuplah mereka menyakiti aku.. aku tak nak disakiti lagi pada hari terakhir aku disekolah itu.. aku tau, bukan senang sebenarnya nak mengawal kelas tu.. hakikatnya, aku masih gagal mengawal kelas tu..

aku menjaga bersebelahan kelas 1UPM.. selesai aku mengutip kertas peperiksaan, belum sempat aku keluar dari kelas 1UKM, pelajar2 1UPM telah menyerbu aku.. mereka mengambil peluang minta maaf dan salam untuk buat terakhir.. dan tak lepas juga, beberapa orang yang menuntut janji dari aku.. dan yang pasti, aku agak kesal kerana berjanji dengan mereka.. mereka tetap jua dengan perangai masing2 hingga hati terakhir aku disitu.. agak terkilan aku..

masuk saja bilik guru, ada beberapa hadiah diatas meja.. terima kasihlah banyak2.. jam pula hampir 6.45 petang, masa untuk pulang.. aku bergegas mencari guru pembimbing aku, pn norhasyimah untuk memberikan hadiah penghargaan yang tidak seberapa.. kami berbual buat seketika.. sebak di dada dah tak tertahan.. aku mengambil keputusan untuk turun ketika cikgu aku sibuk mencari buku..

selesai menurunkan tandatangan di buku rekod kehadiran, aku keluar dan bersalaman dengan cikgu2 yang lain yang ada di situ.. memohon maaf atas kesilapan yang telah dilakukan dan mengharapkan agar dapat bersua suatu hari nanti.. ada juga pelajar2 kelas 1UUM yang menanti aku untuk bersalaman buat terakhir kali.. di parking keta jua, aku bersalam dengan guru pembimbing aku.. aku banyak terhutang budi dengan beliau.. penyelia petang pun turut memberi nasihat untuk digunakan pada masa akan datang..

suatu kelegaan apabila masuk ke kereta dan melepasi pintu sekolah.. yang menandakan telah berakhir praktikal.. dalam kereta, aku teringat akan seorang pelajar yang meletak sesuatu dalam handbag.. aku mencari.. dan berjumpa dengan surat berserta gambarnya.. akhirnya, menitik jua air mata aku ketika membaca surat itu setelah lama memendam sebak di dada..

yang pastinya, aku tidak akan melupakan mereka walaupun ada yang sering menyakiti hatiku.. dan aku sentiasa mendoakan kejayaan mereka.. harapnya, hubungan kami akan kekal dan mereka jua tidak akan melupakan aku.. suatu kenangan yang sangat indah, manis dan pahit yang mengajar aku banyak perkara.. yang juga membuka minda aku untuk lebih bersedia mengahdapi profession perguruan.. dan insya-Allah aku jua akan memperbaiki diri ini lagi dan menjadi seorang guru yang berjaya..

Wednesday, October 20, 2010

majlis perpisahan tuisyen jalan jati..

tanpa disangka yang kami menerima pelawaan untuk mengajar tuisyen di kawasan perumahan rumah sewa.. sebenarnya bukan tuisyen tetapi kami lebih suka menggunakan istilah membantu kanak-kanak di kawasan ini yang ada diantaranya sangat lemah.. kanak-kanak dari darjah 1 hinggalah tingkatan 1..
pelajar-pelajar yang mengikuti tuisyen di jalan jati


erbekalkan 4 orang tenaga pengajar dengan kanak-kanak yang hampir 20 orang, kami membahagikan dengan tenaga pengajar yang ada.. aku mengambil kanak2 darjah 5, najua tingkatan 1, sherry darjah 1 dengan 4, aida darjah 2 dan 3..



guru-gurunya pose bersama studentnya..
dan dalam tak sedar juga sepanjang praktikal yang telah tamat, kami juga menamatkan pengajaran kami di jalan jati ini.. dan tanpa disangka juga, ada jamuan kecil-kecilan diadakan untuk kami.. sangat terharu dengan penghargaan yang diberikan..

majlis dimulakan kira2 jam 8.45 malam.. kak fara selaku naib pengerusi persatuan penduduk jalan jati mempengerusikan majlis jamuan..

kak fara yang bertanggungjawab menguruskan tuisyen..
seterusnya ucapan daripada pengerusi persatuan penduduk taman jati..
pengerusi persatuan penduduk jalan jati memberikan ucapan penghargaan..
majlis diteruskan dengan ucapan daripada wakil kami.. iaitu najua..

najua wakil daripada kami memberi ucapan..
dan seterusnya upacara penyampaian sijil penghargaan dan sedikit sumbangan daripada pihak jalan jati..
menerima sumbangan dan sijil daripada persatuan di jalan jati..

seterusnya penyampaian hadiah daripada student2 kepada guru masing2..
terima kasih kamelia untuk hadiah tuh..
terima kasih fyda..
terima kasih jugak sabrina..
dan dengan itu berakhirlah majlis tersebut.. sedikit jamuan ringan disediakan.. walaupun tidak dapat banyak membantu.. tapi sekurang-kurangnya, ada sedikit yang dapat dibantu.. dan harapnya mereka berjaya dalam pelajaran masing-masing.. isnya-Allah.. aku sentiasa mendoakan kejayaan mereka..

dengan student2 aku.. aiman, arshad, kamelia dan sabrina..



antara ibubapa yang turut hadir memeriahkan jamuan..

hadiah2 dan sijil yang diterima..


Sunday, October 10, 2010

demam PMR..

5 Oktober yang lepas, bermulalah satu pengembaraan untuk pelajar tingkatan 3.. mereka telah diuji dengan sebenarnya dan menduduki peperiksaan PMR.. tentunya bagi mereka, ini suatu peperiksaan yang sangat penting dan harus diberikan tumpuan.. iyelah kan, pepriksaan inilah yang akan menentukan haluan mereka pada masa akan datang..

suatu pengalamn yang menarik semasa aku berada di SMK Kota Kulai.. aku sangat kagum dengan pendekatan yang dilakukan oleh sekolah neh.. sekolah aku dulu pon tak adalah wat sampai camtuh sekali..

mula2.. sebelum calon-calon PMR neh masuk dewan, akan ada pengisian oleh guru yang akan mengingatkan semula isi2 penting yang harus pelajar neh ingatkan.. kiranya, cikgu akan wat quick review lah.. 2nd, calon2 PMR neh akan dibekalkan dengan air minuman dan makanan.. dijaga gila ahh bak menatang minyak yang penuh.. yang paling menarik sekali, pelajar2 yang tidak mengambil peperiksaan akan berkumpul di surau semasa calon2 PMR neh jawab soalan.. mereka akan melakukan solat hajat dan bacaan yaasin supaya calon2 yang menjawab dapat menjawab dengan tenangnya..

kalaulah nak dibandingkan dengan sekolah aku.. jangan cakaplah.. sebelum masuk dewan, suka hati koranglah.. nak study ka pa ka.. cikgu hanya ada untuk ingatkan jangan lupa bawak ic dengan slip.. makan2 neh mana ada sekolah nak support ooo.. solat hajat dengan bacaan yaasin?? lagi lah.. kitaorang memang menjawab dengan daya usaha sendirilah..

sememangnya mereka neh sangat beruntung.. tapi hasilnya, wallahua'alam.. harapnya mereka berjaya memperoleh apa yang mereka targetkan.. insya-Allah..

Wednesday, October 6, 2010

marhaban~

suatu kelainan di negeri Johor apabila tibanya Syawal ialah marhaban.. selama neh, tak pernah pon aku ikuti rombongan marhaban neh.. tapi apabila secara automatikny menjadi sebahagian warga SMK Kota Kulai, tempatku praktikal, aku berpeluang untuk mengikuti marhaban ini..

guru-guru akan menawarkan diri untuk menjadi tuan rumah.. jadual dan alamat rombongan marhaban akan dikeluarkan dan diedarkan kepada semua warga SMK Kota Kulai.. kebiasaannya di buat waktu malam.. yang penatnya kami yang bekerja di waktu petang.. terpaksa bekejaran untuk marhaban..

kebiasaannya acara akan bermula pada pukul 8.30 malam.. guru-guru akan bermarhaban beramai-ramai.. dan kebiasaan marhaban adalah berselawat ke atas junjungan nabi Muhammad S.A.W..

apa yang aku seronok masa marhaban sekali ialah.... mula-mula dapat mengenal lebih guru-guru di sekolah itu.. iyelah, waktu bekerjanya petang.. manalah nak bergaul sangat dengan guru pagi.. dapat jugak tengok anak2, husband and wife cikgu kat sekolah tuh.. dan dapat jugak tengok rumah cikgu neh yang mewah2.. dan yang paling penting.. dapat makan FREE.. hehehe.. tak senonoh langsung..

anyway, best gak dapat join marhaban neh walaupun kadang2 tuh penat jugak..

Tuesday, October 5, 2010

hurts..

is it im the one not strong enough??
or is it im the one is too weak..

its been twice..
but a HURT is still a HURT..
and it feels same..
or maybe it hurts more..

i know..
the time is come..
time for change..
it will not be same for ever and ever..

but still..
im the one that hurts..

wondering if you know it..
wondering if you feel it..
wondering if you realize it..

nothing much i expect in this situation..
trying to be more positive..
trying to be more realistic..
trying to be more understanding..
and what is more important..
i will not blame you for what is happening..

just give some time to accept it..
give some time to dry the tears..
give some time to feel free with the situation..

hoping that there will no end what we had started..


Monday, October 4, 2010

yesterday.. today and tomorrow~


yesterday..

yesterday is the past..
witness of what had happened..
creates all the happy and sad memory..
yesterday where leads for today.. is where the yesterday everything starts..


today..
today everything changed..
that will never be same as yesterday..
whether more beautiful or more gloomy..
and today also is more hurting than yesterday..
today that used to be more tougher than yesterday..
and today that leads for tomorrow..

tomorrow..
tomorrow is the future that no one know..
tomorrow is something that everyone hopes to be more brighter than today..

yesterday, today and tomorrow is things that related..
things may changes due of time..
and never be same..
be tough to face it..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...