Wednesday, November 30, 2011

review In Time movie...

Assalammualaikum..

ni ada satu juga cerita yang aku dah tengok..
lamaaaaa dulu..
tapi tak adalah lama sangat..
IN TIME..

bagi aku cerita ni sangat MENARIK..
walaupun kalau nak kira logik..
memang tak logik..
tapi rasa macam nak tengok lagi.. heee..
cerita ni bergenre sains fiksyen..


cerita dia mengisahkan..
zaman yang sangat moden apabila gen penuaan telah dimatikan..
dan nyawa mereka bergantung pada masa yang mereka ada..
seorang bayi yang dilahirkan akan hidup sehingga umur 25 tahun..
dan selepas umur 25 tahun.. masa mereka akan berjalan..
kalau tak silap mereka hanya dibekalkan 7 hari sahaja..
jadi.. untuk hidup lebih lama..
mereka perlu bekerja mendapatkan masa tambahan bagi nyawa mereka..
dan matawang mereka juga menggunakan masa yang ada mereka..
jadinya, mereka kena pandai menspendkan masa mereka..
dan pandai mencari masa mereka..
dan kelebihan bagi golongan elit kerana mereka pasti kaya dengan masa..
maknanya mereka boleh hidup berabad lamanya..

ermm.. rasanya mesti tak faham kan apa aku mengarutkan neh..
jadi.....
apa kata.. pergi tengok cerita ni..
tak rugi lahhh..
dijamin..

dan.. moral valuenya..
hargailah setiap masa yang ada..
:)

Tuesday, November 29, 2011

bab 2...

Assalammualaikum...

tak ada apa aku nak bercerita..
just..
bab 2..
oh bab 2..

yeahh.. tandanya..
aku dah stress dengan bab 2 PSM..
huhuhu..
khamis kena hantar..
talian hayat oh talian hayat..
adeh..

tesis malas nak menghadap..
blog rajin pula.. adeh..

ditambah parah pula dengan emosi yang kurang.. kurang..




Monday, November 28, 2011

emosi kurang stabil...

Assalammualaikum..

ermmm.. entah kenapa..
sejak beberapa hari yang lalu..
(erkk.. beberapa hari ka eh..)
emosi kurang stabil..

huhuhu..
aku sendiri tak suka bila aku berperasaan macam ini..
sebab masa inilah..
harga air mata yang sangat mahal..
jatuh secara merundum..
hurmmm..

aku sendiri penat..

maaf kepada yang menjadi mangsa..

cuba..
dan sedang cuba atasi..
mesti atasinya jugak2..

tertanya2 dalam diri..
apakah ada sesuatu yang disembunyikan diluar pengetahuan aku..
ermmmm...
itu hak dia..


Sunday, November 27, 2011

Bab 2 pula....

Assalammualaikum..

minggu ni aku kena hantar bab 2 pula.. sorotan kajian..
huhuhu..
dari tadi aku menghadap laptop..
tapi satu apa pon tak gerak lagi..

B.L.U.R.R.R....
iyaa.. blur eh nak wat bab 2 ni.. huhu..
hasilnya untuk petang ini ialah ini...
heeeee...


Saturday, November 26, 2011

jom... doa akhir dan awal tahun..

Assalammualaikum...

hari ini merupakan hari terakhir bagi umat Islam..
dan hari ini juga kita bakal melangkah ke tahun yang baru.. 1433Hijriah..

oleh itu.. 
saya ingin mengingatkan kawan2 supaya membaca doa akhir tahun..
(diri ini pon hampir2 lupa.. terima kasih ukhti yang mengingatkan.. :) )
dibaca tiga kali sesudah asar dan sebelum Maghrib..



Maksudnya:
Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.
Wahai Tuhan, apa yang telah aku lakukan dalam tahun ini daripada perkara-perkara yang Engkau tegah daripada aku melakukannya dan aku belum bertaubat daripadanya. Sedangkan Engkau tidak redha dan tidak melupakannya. Dan aku telah melakukannya di dalam keadaan di mana Engkau berupaya untuk menghukumku, tetapi Engkau mengilhamkanku dengan taubat selepas keberanianku melakukan dosa-dosa itu semuanya. Sesungguhnya aku memohon keampunanMu, maka ampunilah aku. Dan tidaklah aku melakukan yang demikian daripada apa yang Engkau redhainya dan Engkau menjanjikanku dengan pahala atas yang sedemikian itu. Maka aku memohon kepadaMu.
Wahai Tuhan! Wahai yang Maha Pemurah! Wahai Yang Maha Agung dan wahai Yang Maha Mulia agar Engkau menerima taubat itu dariku dan janganlah Engkau menghampakan harapanku kepadaMu Wahai Yang Maha Pemurah. Dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad, ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan mengurniakan kesejahteraan ke atas mereka.


doa awal tahun pula dibaca tiga kali selepas Maghrib..


Maksudnya:
Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.
Wahai Tuhan, Engkaulah yang kekal abadi, yang qadim. yang awal dan ke atas kelebihanMu yang besar dan kemurahanMu yang melimpah dan ini adalah tahun baru yang telah muncul di hadapan kami. Kami memohon pemeliharaan dariMu di sepanjang tahun ini dari syaitan dan pembantu-pembantunya dan tentera-tenteranya dan juga pertolongan terhadap diri yang diperintahkan melakukan kejahatan dan usaha yang mendekatkanku kepadaMu Wahai Tuhan Yang Maha Agung dan Maha Mulia.
Wahai Tuhan Yang Maha pengasih dari mereka yang mengasihi dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad. Nabi yang ummi dan ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan kesejahteraan ke atas mereka.




dan jangan lupa..
pasanglah azam yang baru di tahun yang baru ini..
semoga tahun ini lebih baik dari tahun yang sebelumnya..
Insya-Allah..

salam Maal Hijrah.. :)


Thursday, November 24, 2011

lepas jua akhirnya...

Assalammualaikum..



hari rabu yang lepas merupakan Annual Grand Meeting bagi PMP..
dan aku selaku pengarah program..
bertanggungjawab sepenuhnya ke atas program ini..

apa yang aku boleh katakan..
HAMPIR SEMUA plan yang dirancang tidak menjadi..
kecewa rasanya bila semua perancangan tak menjadi..
tapi..
aku gagahkan jua diri..
sambutan yang tidak begitu menggalakkan..
tapi....
alhamdulillah.. ada juga yang memberi sambutan..

terima kasih sangat-sangat yek..

dan melalui AGM tersebut..
maka..
secara rasminya aku telah menjadi MANTAN PMP..
huhuhu..
berakhirlah segala episod meeting..

tapi....
mana boleh lepas macam tuh saja..
ada lagi program yang belum habis dilaksanakan..
dan..
perlu 'train' setiausaha yang baru dilantik..
mungkin insya-Allah sem depan barulah BEBAS sepenuhnya..

nampak gayanya lepas neh kena cari something pula untuk disibukkan..
PSM kannn..
muahaha..



Sunday, November 20, 2011

pendirian kita tak sama kan..

Assalammualaikum..

masing-masing ada pendirian masing-masing..
selalunya pendirian tuh untuk kebaikan diri jugak..
dan ada juga yang menjadikan agama sebagai asas pendirian..

apa yang penting hormat pendirian lain..
mungkin ada ketika kita yang terluka..
kerana itu pendiriannya..
kerana itu juga untuk kebaikan dirinya..
kerana itu juga untuk kebaikan yang lain..

aku tak menginginkan sesiapa untuk menerima pendirian aku..
tapi cukuplah dengan menghormati pendirian aku..

maaf sekiranya pendirian ku ini membuat ada yang terluka..
aku jua hanya insan yang biasa..
masih dan sedang cuba perbaiki diri lagi..
supaya pendirianku itu masih tetap utuh..

dan ku pasti dan yakin akan ketentuanNya..


Saturday, November 19, 2011

Langkah pertama untuk PSM ku...

Assalammualaikum..

hari ni mood berblogging datang sekejap..

alhamdulillah..
program hari ini berjalan lancar..

bersama dengan Dr Zaleha, aku dan beberapa orang kawan telah ke SMK Dato Penggawa Barat, Pontian..
kebetulan, Dr Zaleha mendapat undangan daripada pihak sekolah sebahagian daripada program sekolah untuk guru-guru panitia Matematik..
minggu lepas, Dr Zaleha telah ikut serta..
tapi, minggu ini kami berpeluang ikut sama..
ini kerana..
kami ke sana dengan tajuk bengkel..
bengkel pembangunan web dalam matematik..

inilah bengkelnya..


pembangunan web matematik tuh DUNIA MATEMATIK laahh..
disebabkan kami adalah krew Dunia matematik..
maka kami bersama2 mengikutinya..

penglibatan guru2 yang sangat bagus..
hampir 20 orang guru yang terlibat..
masing2 sangat komitmen..

guru-guru yang sangat komited..


setelah dr zaleha memberi penerangan tentang dunia matematik..
guru-guru dipecahkan kepada kumpulan2 kecil..
ini untuk memberi pengalaman kepada guru2 untuk turut menyumbang kepada artikel2 di dunia matematik..
sambil mereka mencari idea, kami masing2 menerangkan apa yang perlu ada di sesebuah ruangan tersebut..
dan insya-allah penghasilan artikel guru2 tersebut akan dipublish pada mac dan april tahun hadapan..
almaklumlah.. waiting list penuh..

walaupun web dunia matematik belum sepenuhnya diselenggara..
namun.. semuanya berjalan baik..
dan beberapa penambaikan perlu dilakukan lagi..
dan ini juga memberi pengalaman kepada kami untuk bersedia dengan web dunia matematik sebelum membawa ke luar..

kami pon sibuk nak bukak jugak..

dan sebagai kesinambungan..
dan setelah melihat aspek yang ada disekolah ini..
kami mencapai keputusan untuk menjalani kajian di sekolah ini untuk PSM 2..
alhamdulillah, guru HEP nya menyambut baik..
semoga dipermudahkan lah untuk kajian melibatkan pelajar pula..

barisan guru SMK DPB..





Friday, November 11, 2011

selesai bab 1..

Assalammualaikum...

Alhamdulillah..
setelah dua hari berhempas pulas dengan PSM..
telah selesai akhirnya dengan penulisan BAB 1..
rasanya masih perlu diedit lagi..
tapi.. tak apalah..
hantar saja dulu pada supervisor..

menyusul kemudian BAB 2..
huhu..
nak buat awal2..
tak nak jadi macam kali neh..
bagun tido, makan semua dengan PSM..
boleh jadi gila aku..

currently diuji dengan program aku..
mesyuarat agung..
huhuhu..
masih tak dapat tempat untuk melaksanakannya..

Tuesday, November 8, 2011

masih bercuti..

Assalammualaikum..

masih lagi dalam cuti semester..
cuma..............................
aku dah balik semula ke UTM..
huhuhu..
awalnya balik..

adeh.. mungkin ini laa yang berlaku bila dah jadi pelajar tahun akhir..
cuti pon kena korban..

mana taknya..
hari khamis neh kena jumpa supervisor..
bersama2 bab 1..

waaahh..
aku tak siap lagi bab 1..
huhuhu..

Friday, November 4, 2011

cuti semester..

Assalammualaikum..
dengan ini..
maka bermulalah cuti semester..
yeahhhh..

tapi kan..
aku tak balik kampung.. huhu..
aku balik rumah atok aku ja..
iyelaa.. parents aku balik..
so, takkan aku nak balik sana pula..
hurmmmm..

cuti semester hanya sampai rabu depan saja..
tapi..  kelas aku dapat extend kan sampai satu minggu..
muahaha..

tapi..
tak ada maknanya bagi aku..
hari khamis kena jumpa supervisor..
hantar Bab 1..
adeh...

minggu depan tuh pula..
program aku pula..
adeh..
pening.. pening..
bila terpaksa fikir sekali siapa yang nak urus persatuan pada sesi akan datang..
semoga semua urusan dipermudahkan..
huhu..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...