lidah + perkataan x penulisan = ???

orang salu cakap.. sebelum bercakap fikir dulu.. and ada jugak peribahasa.. kerana pulut, santan binasa.. kerana mulut badan binasa.. so.. kesimpulannya, mulut neh sangat bahaya..

salunya.. "kebinasaan" akan berlaku bila perkataan yang diucapkan itu menyakitkan hati yang lain.. lebih2 lagi, kalau yang diperkatakan itu perkataan yang tidak elok didengar macam mencarut dan lain2.. kita dah diajar supaya bersopan santun dalam percakapan.. ini adalah supaya, kita tidak menyakitkan hati yang lain..

tapi, kadang2.. kita juga tidak perasaan bahawa apa yang kita perkatakan sebenarnya menyakitkan hati yang lain.. intonasi memainkan peranan yang penting.. kadang2 kita tak maksudkan pon apa yang diperkatakan.. tetapi, disebabkan intonasi yang salah menyebabkan yang lain akan terasa dengan apa yang diperkatakan..
boleh juga terjadi sekiranya yang mendengar salah tafsir dengan apa yang cuba disampaikan.. dan ini juga menyebakan yang lain terasa dengan apa yang diperkatakan.. seharusnya bila ia berlaku, penjelasan yang sewajarnya harus dipinta dan diberikan supaya yang lain tidak akan berterusan dan salah sangka dengan apa yang diperkatakan..


itu yang nyata.. tapi, yang tidak nyata.. secara penulisan.. kadang2 apa yang ditulis tanpa merujuk kepada sesiapa.. hanyalah menulis secara general.. tapi, kenapa mesti ada yang terasa dengan penulisan tuh?? senang cakap.. siapa yang makan cili, dia terasa pedas.. kerana apa yang hendak disampaikan adalah secara general dan tidak dikhususkan kepada sesiapa.. lebih2 lagi, yang ada blog.. kadang2 post yang dipublish secara tidak langsung telah memberikan kesan kepada orang lain.. itu bukan kehendak pemilik blog (tapi, depends pada niat pemilik blog jugak.. hehe) dan pemilik blog juga tidak berniat untuk memberi kesan kepada sesiapa.. hanyalah sebagai wadah untuk dikongsikan..






hurmm.. dah alang2 isu ini diperkatakan.. aku nak mintak maaf sekiranya ada post2 yang dipublish  memberi kesan di hati.. tidak terniat untuk memburukkan sesiapa dan tidak langsung untuk tujukan kepada sesiapa di blog ini.. hanyalah sebagai suatu wadah untuk dikongsikan.. dan sekiranya sepanjang
perkenalan, ada yang terkesan di hati dengan perkataan yang terungkap, tersalahfahaman dengan sesuatu.. harap dimaafkan.. sekiranya ada yang masih tidak puas hati, kita masih lagi boleh bawa berbincang.. dan semoga dengan apa yang dilakukan ini, dapat menjaga persahabatan yang telah tercipta.. harap dimaafkan diri
ini.. ;)

Comments

  1. eh,eh.
    ayat macam dalam proposal.
    skemanyeee.
    haha. buat report ke hape ni?

    neway, dun wory.
    anda tak besalah. :p

    ReplyDelete
  2. hahaha.. :p

    xbersalah ekk.. ok.. ;)

    ReplyDelete
  3. hahahahahahahahahahaha.......hurm... (",) seb bek aku x suke mkn pedas... so x de la mkn cili.... hg neh pun letak la spe mkn gule, rase manisnye.... so sweeetttttt.... hahahaha...=)))

    ReplyDelete
  4. yg hg gelak cm org sawan knp salwa?? ish3.. :p

    owhh.. spa mkn gula dy rsa manisny ek..

    xnklah.. kte gna strepsils nak?? hahaha!!

    ReplyDelete
  5. sawan?? ne ader...

    yepp2.. gula manis...

    strepsils???? yukkssss.... x sdap ah.... x nak...

    ReplyDelete
  6. hahaha.. nk jugak gna strepsils!! :p

    ReplyDelete

Post a Comment

ada apa2 yang nak dikongsikan.. diluahkan.. atau apa2 jek.. silakan~

Popular posts from this blog

kelas relief..

Unduk Ngadau Kaamatan 2017

PSM a.k.a FYP..