Skip to main content

lidah + perkataan x penulisan = ???

orang salu cakap.. sebelum bercakap fikir dulu.. and ada jugak peribahasa.. kerana pulut, santan binasa.. kerana mulut badan binasa.. so.. kesimpulannya, mulut neh sangat bahaya..

salunya.. "kebinasaan" akan berlaku bila perkataan yang diucapkan itu menyakitkan hati yang lain.. lebih2 lagi, kalau yang diperkatakan itu perkataan yang tidak elok didengar macam mencarut dan lain2.. kita dah diajar supaya bersopan santun dalam percakapan.. ini adalah supaya, kita tidak menyakitkan hati yang lain..

tapi, kadang2.. kita juga tidak perasaan bahawa apa yang kita perkatakan sebenarnya menyakitkan hati yang lain.. intonasi memainkan peranan yang penting.. kadang2 kita tak maksudkan pon apa yang diperkatakan.. tetapi, disebabkan intonasi yang salah menyebabkan yang lain akan terasa dengan apa yang diperkatakan..
boleh juga terjadi sekiranya yang mendengar salah tafsir dengan apa yang cuba disampaikan.. dan ini juga menyebakan yang lain terasa dengan apa yang diperkatakan.. seharusnya bila ia berlaku, penjelasan yang sewajarnya harus dipinta dan diberikan supaya yang lain tidak akan berterusan dan salah sangka dengan apa yang diperkatakan..


itu yang nyata.. tapi, yang tidak nyata.. secara penulisan.. kadang2 apa yang ditulis tanpa merujuk kepada sesiapa.. hanyalah menulis secara general.. tapi, kenapa mesti ada yang terasa dengan penulisan tuh?? senang cakap.. siapa yang makan cili, dia terasa pedas.. kerana apa yang hendak disampaikan adalah secara general dan tidak dikhususkan kepada sesiapa.. lebih2 lagi, yang ada blog.. kadang2 post yang dipublish secara tidak langsung telah memberikan kesan kepada orang lain.. itu bukan kehendak pemilik blog (tapi, depends pada niat pemilik blog jugak.. hehe) dan pemilik blog juga tidak berniat untuk memberi kesan kepada sesiapa.. hanyalah sebagai wadah untuk dikongsikan..






hurmm.. dah alang2 isu ini diperkatakan.. aku nak mintak maaf sekiranya ada post2 yang dipublish  memberi kesan di hati.. tidak terniat untuk memburukkan sesiapa dan tidak langsung untuk tujukan kepada sesiapa di blog ini.. hanyalah sebagai suatu wadah untuk dikongsikan.. dan sekiranya sepanjang
perkenalan, ada yang terkesan di hati dengan perkataan yang terungkap, tersalahfahaman dengan sesuatu.. harap dimaafkan.. sekiranya ada yang masih tidak puas hati, kita masih lagi boleh bawa berbincang.. dan semoga dengan apa yang dilakukan ini, dapat menjaga persahabatan yang telah tercipta.. harap dimaafkan diri
ini.. ;)

Comments

  1. eh,eh.
    ayat macam dalam proposal.
    skemanyeee.
    haha. buat report ke hape ni?

    neway, dun wory.
    anda tak besalah. :p

    ReplyDelete
  2. hahaha.. :p

    xbersalah ekk.. ok.. ;)

    ReplyDelete
  3. hahahahahahahahahahaha.......hurm... (",) seb bek aku x suke mkn pedas... so x de la mkn cili.... hg neh pun letak la spe mkn gule, rase manisnye.... so sweeetttttt.... hahahaha...=)))

    ReplyDelete
  4. yg hg gelak cm org sawan knp salwa?? ish3.. :p

    owhh.. spa mkn gula dy rsa manisny ek..

    xnklah.. kte gna strepsils nak?? hahaha!!

    ReplyDelete
  5. sawan?? ne ader...

    yepp2.. gula manis...

    strepsils???? yukkssss.... x sdap ah.... x nak...

    ReplyDelete
  6. hahaha.. nk jugak gna strepsils!! :p

    ReplyDelete

Post a Comment

ada apa2 yang nak dikongsikan.. diluahkan.. atau apa2 jek.. silakan~

Popular posts from this blog

kelas relief..

hari ini aku nak berkongsi pengalaman aku selama 3 bulan menjadi guru praktikal.. aku nak berkongsi tentang kelas relief.. tahu kan, kelas relief ini, guru-guru dikehendaki untuk masuk ke kelas yang kelas tidak ada guru.. sama ada guru tersebut berkursus, cuti atau ada hal-hal tertentu..

masa dulu sekolah, cukup seronok kan kalau cikgu tak datang.. dan kita boleh buat suka hati.. kalau ada cikgu yang jaga masuk pun, kebiasannya akan disuruh buat kerja sendiri.. betul tak?? hehhee~


setelah menjadi guru praktikal.. aku merasakan cukup FOBIA dengan kelas relief.. malas betul nak masuk kelas dan menjaga kelas tersebut supaya tidak bising.. iyelah, aku pun pernah merasai masa mereka pada dahulu kala.. sekiranya guru mereka ada meninggalkan kerja, senanglah sikit nak menjaga pelajar-pelajarnya.. kalau tidak, jenuhlah.. tuntutan disekolah yang aku praktikal mengkehendaki guru-guru mengadakan aktiviti bersama pelajar.. aku sering saja menyuruh mereka membuat kerja masing-masing.. hahahaha!! k…

perbezaan PRU 13 dan PRU 12 mengikut parti (parlimen)

Assalammualaikum..
nampak gayanya masing2 sudah mengetahui keputusan PRU 13.. tahniah kepada yang telah menang.. dan yang kalah jangan putus asa.. cuba lagi PRU 14.. heeee..
okay.. di sini saya hanya hendak membuat perbandingan parti yang menang.. dan sila analisis sendiri.. hehehe...

klik SINI untuk peringkat DUN
PRU 12PRU 13P1PADANG BESARBNBNP2KANGARBNBNP3ARAUBNBNP4LANGKAWIBNBNP5JERLUNBNBNP6KUBANG PASUBNBNP7PADANG TERAPPASBNP8POKOK SENAPASPASP9ALOR SETARBNPKRP10KUALA KEDAHPKRPKRP11PENDANGPASBNP12JERAIPASBNP13SIKPASBNP14MERBOKPKRBNP15SG PETANIPKRPKRP16BALINGPASBNP17PADANG SERAIBEBASPKRP18KULIMBEBASBNP19TUMPATPASPASP20PENGKALAN CHEPAPASPASP21KOTA BHARUPASPASP22PASIR MASBEBASPASP23RANTAU PANJANGPASPASP24KUBANG KERIANPASPAS

senarai tampal??

ehem.. budak2 UTM sekarang neh tengah kecoh dengan SENARAI TAMPAL.. yeah.. senarai tampal.. gerun.. gerun.. gerun..
apa2 pun senarai tampal.. kau keluar ka tak.. aku tak kisah langsung.. huhu..
aku tak nak tengok kau lagi.. even result yang sebenar pon aku tak nak tengok.. huhu.. sendiri tau resultnya akan teruk.. sendiri juga tak nak terima hakikat.. aishhhhh~ parah2..
yang pasti sila JANGAN tanya aku apa RESULT aku. itu sahaja yang aku nak bagitau.. thank you~