Oh bakal guru

Assalammualaikum..

sebagai bakal guru..
aku rasa kita sepatutnya bersedia dengan apa tanggungjawab dan cabaran yang akan dipikul..

pertama..
peringkat sekolah rendah/menengah..
well.. as para bakal guru sedia maklum..
para guru dari IPTA kebiasaannya akan ditempatkan di sekolah menengah..
dan para guru dari IPG akan ditempatkan di sekolah rendah..
dengan mind set ini lah para guru meletakkan harapan di tempat sepatutnya..
bagi aku.. isu tu tak perlu dibangkitkan..
bila bakal guru IPTA mengisukan mendapat sekolah rendah sedangkan belajar tinggi..
okay.. one thing is..
apa yang kita belajar di universiti..
specially dalam bidang major..
aku tak rasa akan di apply kan dalam sekolah menengah..
contohnya.. aku opsyen matematik..
aku tak akan apply segala ilmu Matematik yang aku belajar di IPTA..
gila tinggi kot bagi student..
so as conclusion, tak kesah lah dapat sekolah rendah atau menengah..
itu tak sepatutnya jadi isu..
kerana apa yang hendak diaplikasikan ialah ilmu pendidikan yang kita belajar..
tak kisahlah dari IPG atau IPTA..
ilmu yang kita belajar tu still boleh diapply dalam both sekolah rendah dan menengah..


second..
bukan opsyen..
yes... this one thing..
kadang2 kita pertikaikan kenapa kita dapat bukan opsyen..
haiyoo..
come on laa..
benda tu boleh belajar kot..
bukannya susah..
paling2 pon sampai tahap SPM ja pon..
bukannya kita tak lulus SPM..
mungkin in certain subject.
macam BM dan BI..
agak susah.. perlu menuntut ilmu lebih..
tapi.. tak mustahil..

so... aku rasa kita sepatutnya sedia dengan apa yang kita terima..
aku cakap bukan cakap kosong..
but yet.. aku pernah alami..
yaa.. aku bakal guru graduan dari IPTA..
tapi still aku terima mengajar di sekolah rendah..
dan yaa.. opsyen aku Matematik..
tapi still bila pengetua minta aku ke opsyen lain aku terima..
sebab apa..
itulah pengalaman yang akan membantu kita..

Comments

  1. Hi. Boleh cerita tak sedikit tentang opsyen matematik. Apakah kelebihan opsyen ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. opsyen math ni kita belajar subjek math.. contohnya, kalkulus, statistik, modern algebra, sejarah matematik dll.. kalau dah sampai tahap universiti mmg smp pecah kepala otak.. klu tanya kelebihan opsyen math dlm pendidikan, sebenarnya sekarang opsyen math dah lambakan.. so, kat mana kelebihannya pon tak tau.. huhu..

      harapnya terjawablah persoalan yek..

      Delete

Post a Comment

ada apa2 yang nak dikongsikan.. diluahkan.. atau apa2 jek.. silakan~

Popular posts from this blog

kelas relief..

Unduk Ngadau Kaamatan 2017

PSM a.k.a FYP..