demam denggi??!

baru2 ini.. adik aku terkena demam denggi..
mana datanglah nyamuk Aedes neh pon aku tak tahu..
jom.. baca sedikit tentang demam denggi..
hehehe..
rajin plak akan aku pi search kan pasal denggi.. hehe..

denggi.....
tahu apa itu demam denggi??

demam denggi ialah sejenis penyakit yang yang berpunca dari virus denggi iaitu flavivirus DEN-1, DEN-2, DEN-3 dan DEN-4 yang dibawa oleh nyamuk Aedes.. demam denggi yang paling merbahaya ialah demam denggi berdarah..


antara simptom2 demam denggi neh.. demam panas.. sakit kepala yang teruk.. sakit sendi.. sakit belakang.. rasa loya.. sakit mata.. ruam.. alaa.. kadang2 tak perasan pon kena denggi neh.. demam pergi check doktor.. tau2 kena suspek denggi.. hoho.. bila dah kena suspek jenuhlah nak kena ulang-alik ke klinik..

bila demam denggi neh.. tiap2 hari kena pergi check darah.. sebab apa eh?  sebab dari darah inilah kita tahu yang kita neh kena demam denggi.. kita akan disahkan kena demam denggi bila mana kiraan platelet sel darah merah kurang daripada 150,000 mm3.. dan apabila platelet kurang daripada 100,000 mm3 berkemungkinan besar akan ditahan di wad..

untuk meningkatkan semula kiraan platelet sel darah merah neh.. apa yang kena buat?? rajin2 lah yek minum air.. 100 plus juga elok diminum.. hampir berbotol2 air 100 plus adik aku dipaksa minum.. haha.. lagi.. eloklah minum air daun betik.. yeahh.. sangat pahit weyh.. tapi sangat berhasil.. hanya dua kali sahaja adik aku minum.. dan terus sihat.. lain2 yang aku boleh membantu ialah sup ketam batu.. jus jambu batu merah.. percayalah.. adik aku dipaksa untuk minum semua tuh.. 

itulah serba sedikit tentang demam denggi.. yeahh.. adik aku bernasib baik kerana tak kena tahan wad.. cuma hari2 terpaksa berulang -alik ke hospital untuk pemeriksaan darah.. dan alhamdulillah.. sekarang dia dah sembuh.. 

sumber: http://www.cybermedik.com/denggi-dan-kesihatan-anda
             http://www.infosihat.gov.my/penyakit/penyakitD/Denggi.php

Comments

  1. merahnya layout. juling mata aku. haha.

    weh ingat tak aku penah kena denggi masa dekat2 nak SPM dulu...sampai masuk ICU. haha

    ReplyDelete
  2. @ain fathihah

    haha.. sekali sekala bg mata tuh juling..

    aha.. tuh lg dhsyat ah smp msuk ICU.. tp nasib baik lah ok.. xkco SPM..

    ReplyDelete

Post a Comment

ada apa2 yang nak dikongsikan.. diluahkan.. atau apa2 jek.. silakan~

Popular posts from this blog

kelas relief..

Unduk Ngadau Kaamatan 2017

PSM a.k.a FYP..