bebanan cashier

Assalammualaikum..

kali ini aku nak sambung tentang keja di guardian as cahshier..
iyaa.. aku pernah up suatu masa dulu tentang cashier di guardian..
sekarang aku sambung lagi..

di guardian tempat aku menumpahkan bakti.. euwwww..
ada dua shif..
dan aku sebenarnya tlebih prefer pagi..
walaupun hakikatnya kerja sangat banyak..

pagi2.. clock in pukul 8.30..
kedai bukak pukul 9.30..
so dalam satu jam..
antara kerja yang kena buat..
mop lantai...
buang sampah..
dan cash in float..

kalau nasib tak baik..
shif pagi tu akan sorang ja keja..
ada ja yang lain.. supervisor.. manager..
tapi tak adanya mereka nak wat keja2 tu..

hari kedua aku masuk..
aku dah keja sorang..
seriously.. dengan waktu tu aku masih baru..
mana letak mop, nak isi air, sabuk..
dan kena sound dengan SV lagi sebab lambat..
oihh.. sabaq sat laa..
dahlah aku baru.. then assume aku cepat wat.. huhu..

iyalah.. masuk2..
kena mop satu kedai..
nasib lah kedai tu tak besaq sangat..
tapi besaq lah jugak..
then, kena kuaq p buang sampah..
lepas tu baru lah cash in float cashier..
salunya lepas habis tu semua..
memang ngam2 kul 9.30..
kena bukak kedai..
dan satu penyeksaan untuk bukak kedai..
sebab kedai guna pintu besi yang salu kedai guna..
(apa eh nama dia.. aku dah lupa... wuuuu)
ada 9 woi... nak kena bukak..
dahlah berat..
mau pengsan aku buat sorang2..
lepas tu baru lah boleh tarik nafas lega..
dengan berpeluh bagai.. fuhhh..

dan beberapa minggu lepas aku masuk..
barulah ramai sikit pekerja yang masuk bekerja..
then tak adalah pagi2 keja sorang..
so, bahagi tugas lah..

itu kalau shif pagi..
kalau shif petang..
lagi bahagia..
dah pkul 10.00 mula menyapu..
dah pukul 10.40 baru lah tarik pintu besi..
just simple as that..
tapi lecehnya balik malam.. hahaha..

dan kalau tak buat cashier..
kena display barang..
stok masuk setiap hari isnin, rabu dan jumaat..
penatnya nak mencari masa mula2 keja..
dah lama tu..
sebut ja barang apa..
dah tau kat mana.. hahaha..

dan bila tak ada kerja..
kemas2 rak yang mana yang bertabur..
tau2 jalah customer.. 
barang kena selari dengan tag harga..
kena check harga..
ada ka tak..
harga tu betul ka tak..
customer ni satgi main marah ja.. huuuu...
dan serve customer juga..
iyelah.. kalau nampak customer..
kena tanya nak apa.. 
dan kena assist customer jugak..

so.. itulah kerja di guardian..
okay ja sebenarnya kan..
hihi...

Comments

Popular posts from this blog

kelas relief..

Unduk Ngadau Kaamatan 2017

PSM a.k.a FYP..