Skip to main content

jom kahwen..

awak... 
jom kita kahwin..

waaaahhh..
dah nak kahwin eh..
hahaha..

lumrah alam..
fitrah manusia..
sapa yang tak nak kahwin..
betul tak???

persoalannya..
sudah bersedia ka untuk menempuh alam rumah tangga..
yang pasti penuh dengan liku hidup..

perbualan aku dengan seorang teman aku sebentar tadi..
setelah pulang dari makan..
sambil2 rehat2..
dan sebelum berhempas pulas menyiapkan assignment..
(erkk.. buat ka assignmentnya tuh? haha)

entah bagaimana timbulnya isu..
tetapi berbicara tentang kahwin..
dari couple.. ke tunang.. ke nikah.. dan ke anak..
dari memilih pasangan.. ke hantaran.. ke tema kahwin..
fuhhh.. lengkap pakej semuanya..

apabila difikirkan..
alam rumahtangga sudah pasti suatu alam yang berbeza..
tinggal serumah dengan seseorang yang kita kenal..
cukup kenal kah kita dengan pasangan kita semasa belum berkahwin?
semuanya bakal diuji setelah berkahwin..
dan semuanya perlu diterima dengan hati yang terbuka..
segala kelemahan dan segala kelebihan..
barulah aman rumah tangga bukan??

setelah berkahwin pastilah inginkan cahaya mata..
bagaimana pula kehidupan apabila sudah ada cahaya mata??
pasti mencabar bukan..
melayan karenah..
bagi seorang isteri..
anak, suami dan rumah perlu dijaga..
tak campur lagi dengan hal kerja..
waaaahh.. macam penat ja bunyinya bukan??

tapi, pasti semuanya akan menjadi ringan..
apabila saling bertolak ansur dan memahami..
sekiranya sebelum ini, kita tidak pernah bertolak ansur..
namun demi rumahtangga, kita perlu bersikap begitu..
semua perkara yang kita rasa tidak boleh..
akan menjadi boleh apabila berada dalam keadaan yang memerlukan kita berbuat begitu..
contohnya, memasak..
seorang perempuan yang tidak tahu memasak..
sudah pasti akan tahu memasak setelah berkahwin..
takkan pula sanggup nak makan kat luar hari-hari..
dan takkan sanggup pula melihat suami kelaparan..

alam rumahtangga suatu alam yang lain..
dan pasti berbeza dengan kehidupan sebelum ini..
hanya melalui satu lafaz sahaja..
semuanya berubah..

jadi, pilihlah seseorang yang dapat membimbing kita ke arah yang baik..
dan untuk itu..
kita juga seharusnya memperbaiki diri menjadi lebih baik..
kerana..
seorang lelaki yang baik adalah untuk seorang wanita yang baik..
insya-Allah kita boleh perolehnya..

p/s nak ambil kursus kahwinlah.. ada sesiapa nak join?? hehe.. **blushing**
calon pon tak ada lagi aihhh..

Comments

  1. pergh......nak kawen ea??kantoi sudey...nak nak..jom kite pi kusus kawen..mane la tau ..ade org nak kawen ngn aku..hihihih :P

    ReplyDelete
  2. macam tak caya ja aina yang tuleh post nih
    hahahahahaha

    ReplyDelete
  3. pergh..elokla ain pon nak p kursus kawen hujung mggu ni.,.xlama g aku mkn nsik minyak hampa 2 la =p

    ReplyDelete
  4. @La Jieja

    haha.. jijah, cari jodoh kat kursus nanti.. hehe

    ReplyDelete
  5. @amirah

    haha.. mmg xlma pn lg.
    p bli kat kdai lah..

    ReplyDelete
  6. bukan senang nak kawin...
    dan bukan senang bila nak jawab soalan kalau orang tanya awak jom kawin?...
    tajuk yg menarik..

    ReplyDelete

Post a Comment

ada apa2 yang nak dikongsikan.. diluahkan.. atau apa2 jek.. silakan~

Popular posts from this blog

kelas relief..

hari ini aku nak berkongsi pengalaman aku selama 3 bulan menjadi guru praktikal.. aku nak berkongsi tentang kelas relief.. tahu kan, kelas relief ini, guru-guru dikehendaki untuk masuk ke kelas yang kelas tidak ada guru.. sama ada guru tersebut berkursus, cuti atau ada hal-hal tertentu..

masa dulu sekolah, cukup seronok kan kalau cikgu tak datang.. dan kita boleh buat suka hati.. kalau ada cikgu yang jaga masuk pun, kebiasannya akan disuruh buat kerja sendiri.. betul tak?? hehhee~


setelah menjadi guru praktikal.. aku merasakan cukup FOBIA dengan kelas relief.. malas betul nak masuk kelas dan menjaga kelas tersebut supaya tidak bising.. iyelah, aku pun pernah merasai masa mereka pada dahulu kala.. sekiranya guru mereka ada meninggalkan kerja, senanglah sikit nak menjaga pelajar-pelajarnya.. kalau tidak, jenuhlah.. tuntutan disekolah yang aku praktikal mengkehendaki guru-guru mengadakan aktiviti bersama pelajar.. aku sering saja menyuruh mereka membuat kerja masing-masing.. hahahaha!! k…

perbezaan PRU 13 dan PRU 12 mengikut parti (parlimen)

Assalammualaikum..
nampak gayanya masing2 sudah mengetahui keputusan PRU 13.. tahniah kepada yang telah menang.. dan yang kalah jangan putus asa.. cuba lagi PRU 14.. heeee..
okay.. di sini saya hanya hendak membuat perbandingan parti yang menang.. dan sila analisis sendiri.. hehehe...

klik SINI untuk peringkat DUN
PRU 12PRU 13P1PADANG BESARBNBNP2KANGARBNBNP3ARAUBNBNP4LANGKAWIBNBNP5JERLUNBNBNP6KUBANG PASUBNBNP7PADANG TERAPPASBNP8POKOK SENAPASPASP9ALOR SETARBNPKRP10KUALA KEDAHPKRPKRP11PENDANGPASBNP12JERAIPASBNP13SIKPASBNP14MERBOKPKRBNP15SG PETANIPKRPKRP16BALINGPASBNP17PADANG SERAIBEBASPKRP18KULIMBEBASBNP19TUMPATPASPASP20PENGKALAN CHEPAPASPASP21KOTA BHARUPASPASP22PASIR MASBEBASPASP23RANTAU PANJANGPASPASP24KUBANG KERIANPASPAS

senarai tampal??

ehem.. budak2 UTM sekarang neh tengah kecoh dengan SENARAI TAMPAL.. yeah.. senarai tampal.. gerun.. gerun.. gerun..
apa2 pun senarai tampal.. kau keluar ka tak.. aku tak kisah langsung.. huhu..
aku tak nak tengok kau lagi.. even result yang sebenar pon aku tak nak tengok.. huhu.. sendiri tau resultnya akan teruk.. sendiri juga tak nak terima hakikat.. aishhhhh~ parah2..
yang pasti sila JANGAN tanya aku apa RESULT aku. itu sahaja yang aku nak bagitau.. thank you~