hidayah itu...

Assalammualaikum...

alhamdulillah.. dua hari yang lepas berpeluang mengikuti usrah..
well.. kadang2 aku ni ada jugak virus malas nak pi.. heee.. shhhh..

dan alhamdulillah jugak..
keluarga usrah aku bertambah ramai..
salunya hanya kami berlima..
tapi kali ni.. dah bersepuluh..
tapi semuanya mereka punya gang..
huh.. sungguh tak aci..
kena wat proposal ajak someone lah kalau macam ni.. heee..
(sungguh.. aku tak tau macam mana nak ajak.. heee.. takut...)

dan aku cuma nak berkongsi apa yang kami kongsikan..
disebabkan ada ahli baru..
maka.. mereka berkongsi bagaimana mereka sertai usrah ini..
one word yang aku boleh rumuskan..
H.I.D.A.Y.A.H

bila hati dah diketuk Allah..
jangan pula dibiarkan..
nanti tak terketuk pula..

sungguh.. hidayah itu milik Allah..
tapi kalau kita tak usahakan..
jangan sebut yang tak dapat hidayah lagi..
padahal hidayah Allah tuh dah ada sejak azali lagi..

teringat conversation dengan seorang sahabat..
hidayah dan taufiq sangat berkait rapat..
kalau dah ada taufiq.. belum tentu lagi dapat taufiq..

hidayah; Allah memasukkan iman ke dalam seseorang
taufiq; sesuatu yang diciptakan oleh Allah yang mendorong seseorang melakukan kebaikan..

taufiq dan hidayah ini sangat seiring..

kalau rasa belum terima hidayah..
usahakanlah..
insya-Allah.. Allah akan kurniakannya..
once bila dah dapat..
istiqamah lah dengan melakukan kebaikan..
hanya dengan itu sahaja baru dapat taufiq..

I.S.T.I.Q.A.M.A.H
yupp.. sangat penting dalam usaha kita..
kalau aku hurai ni.. mau post aku panjang berjela..
hee.. so.. next time..

anyway.. kalau ada aku tersalah info..
harap betulkan lah eh..
aku pon stil and stil in learning process..
and.. ini hanya mengingatkan diri sendiri..
yang sering saja alpa dan tewas..
dan sekadar untuk dikongsikan..
:-)


** usrah akan dijalankan hampir setiap hari kerana semua ahli tak dapat attend program yang dianjurkan.. dan untuk cover program tuh.. isinya akan disampaikan dalam usrah.. and as plan almost everyday ada usrah.. erkk.. big challenge for me.. heeee.. semoga tetaplah hati ini.. huhu..**

Comments

Popular posts from this blog

kelas relief..

Unduk Ngadau Kaamatan 2017

PSM a.k.a FYP..