hati yang diduga..

Assalammualaikum..

dalam kehidupan ini..
hati mana yang tak diduga..
dugaan yang datang..
hanyalah untuk mematangkan kita dalam perjalanan..

sejak bergelar guru di SMK Kudat II..
terlalu banyak dugaan yang terpaksa ditempuh..

murid..
hatiku senang terguris dengan tingkah laku mereka..
apa daya ku untuk melawan mereka..
aku terlalu takut..
takut minat mereka akan hilang..
tapi.. sekiranya dibiarkan..
mereka menjadi2..

kadang aku buntu dengan apa yang aku hendak lakukan..
aku tak terdaya..
kadang2 aku terasa putus harapan..
hanya masuk dan ajar kepada mereka yang mahu saja..
yang lain..
ku biarkan saja..
aku sudah penat..

aku tahu..
itu semua dugaan aku..
dugaan sejauh manakah kuatnya hatiku mengajar mereka..

aku kadang kasihan dengan mereka..
yang sangat lemah dalam mata pelajaran..
tapi apa yang mampu aku lakukan..
aku sudah melakukan sedaya yang mungkin..
tapi sekiranya sikap mereka yang menjadi penghalang..
aku tidak berdaya..

aku nampak..
MALAS memang menjadi suatu penyakit mereka..
dan itu lah satu2 nya perkara yang aku tak mempu ubah..

aku tahu..
aku perlu lakukan sesuatu..
yang sehingga kini aku hanya mencuba saja..

semoga aku diberikan kudrat yang secukupnya..
mendidik anak bangsa ini..
hanya kepadaMu yang ku harapkan..

Comments

Popular posts from this blog

kelas relief..

Unduk Ngadau Kaamatan 2017

PSM a.k.a FYP..