angin perubahan..

semalam.. dapat invitation event kat facebook.. gathering budak AlMashoor SPM 06.. 1 Julai.. kat balik pulau.. malangnya aku tak dapat pergi.. sebab dah bertolak pulang ke Johor.. semester neh awal plak aku balik.. haha..

anyway.. tadi aku p lah saja menyemak kat invitation event tuh.. saja nak tengok sapa yang p.. sapa yang tak p.. so, secara tak langsung.. aku add lah beberapa friends yang aku tak add lagi.. dah alang2 add tuh apa lagi.. belek2 sikit fb mereka itu.. iyelah.. ada yang aku tak kenal.. bubuh nama superb.. kena godek gambar baru kenal.. godeklah tengok orang neh study kat mana.. watpa.. gambar2 pon habis aku selongkar.. haha.. naseblah kau.. tengah syok2 dok godek fb mereka ini, aku rasa macam dikejutkan dengan elctrik current.. iyelah.. time goes by.. everybody changes.. ada yang dah bertunang.. fuhh.. hebat.. dan ada yang berubah.. kepada yang lebih baik.. mahupun kepada yang lebih errr kurang baik..

dan aku mula berfikir sejenak dan teringat semula perbualan aku dengan seorang kawan aku tidak lama dahulu.. (anyway, bukan perbualan.. perbualan melalui mesej.. hehe)

SMKA (P) AlMashoor.. sekolah agama yang dipenuhi dengan pelajar2 puterinya.. so, bagaimana pula puteri2 keluaran AlMashoor ini boleh berubah?? yang berubah ke lebih baik.. alhamdulillah.. yang berubah ke arah yang tidak baik.. masya-allah.. bagaimana pula.. yang dulunya kepala ditutupi tudung.. kini rambut bebas mengerbang.. sedangkan hasil keluaran sekolah agama.. apa sebenarnya yang menyebabkan mereka berubah?? persekitaran?? kawan?? media?? sepatutnya basicnya ada dan cukup mengerti tentang hukum2 Allah.. ini yang buat aku sangat pening.. ada seorang kawan bertanya.. kenapa kita keluaran sekolah agama tidak ambil peluang untuk menjadi lebih baik.. padahal sekolah sedikit sebanyak dah memberi persekitaran yang baik untuk menjadi lebih baik.. tetapi.. lepas kuar saja.. masing2 membawa diri dengan pelbagai cara.. mungkin cabaran hidup.. ada yang berjaya dan ada yang tewas.. apa yang aku rasakan semuanya berbalik kepada iman.. mungkin iman mereka tidak kuat lagi dan kalah dengan cabaran dunia.. dan berubah mengikut kemahuan mereka dan bukannya berlandaskan AlQuran dan sunnah..

apa yang boleh aku katakan.. cabaran dunia tersangat hebat.. terpulang pada kita untuk melawan dan menetapkan hati padaNya.. aku doakan rakan2ku yang lain tabah menghadapi onak dunia dan tidak tewas dengan arus.. dan sekadar mengingatkan rakan2 dan diri.. semoga kita bersama2 menjadi lebih baik daripada sebelum ini.. dan memantapkan lagi iman di dada.. dan Allah sentiasa berada di sisi hambaNya yang tidak melupakanNya..

daripada santai sudah bertukar kepada serius.. dan ini sememangnya serius.. even pernah bersekolah agama tidak mengambarkan apa yang ada di dada.. hanya diri sendiri yang dapat menentukan hala sebenar kehidupan kita.. selamat berjaya....

Comments

  1. salam.

    baca your entry kali ni, buat aku teringat a conversation between aku n my junior.

    beliau kata, "skolah kita tak menentukan siapa kita."

    and im totally agree with dat.

    ReplyDelete
  2. hahaha.. yup3..
    im 200% agreed wif it..

    errr.. anyway, klu da sesapa terasa ngn entry kali neh.. 1000 appologies.. bukan niat nak mengata tetapi hanya sekadar meluah rasa.. ;)

    ReplyDelete
  3. haha. prob nye ukhti, sape lagi nak terasa? ak je komen kat sini.

    alhamdulillah tercampak di KUSZA ni. now i realize & truly believe dat 'pilihan Allah adlh yg terbaik'. kalau what they all dreaming before ni jadi, i mean to made up UniSZA yang mutabaahnye macam AlAzhar/mu'tah/albayt, just imagine how lucky i am. living in environment macam mesir di bumi sendiri. :) syukur!

    ReplyDelete

Post a Comment

ada apa2 yang nak dikongsikan.. diluahkan.. atau apa2 jek.. silakan~

Popular posts from this blog

kelas relief..

Unduk Ngadau Kaamatan 2017

PSM a.k.a FYP..