Dalam Kenangan A. Ghani A. Hamid

23hb baru-baru neh.. atok aku meninggal dunia.. aku tak sangka sama sekali.. cepat sangat..

masa awal bulan Julai hari tuh, arwah kena masuk hospital.. beberapa harilah gak kat situ.. then, doktor suruh bawak balek.. sebab dia tak boleh buat apa dah.. aku ada blek gak masa neh.. kesimpulanny smua pakcik makcik ak balek.. memang arwah tak boleh nk jalan.. kena ada orang pimpin.. nak cakap pon tak sangat.. masa aku nak balek kolej smula, aku tengok bapak aku sedih sangat, ada gak air mata bapa aku mengalir.. aku tau, bapak aku takut tak dapat jumpa lagi.. aku hanya mampu berdoa agar arwah dipanjangkan umur.. (bapak aku trus balek lepas hantar aku kat kolej)

bila doktor tak boleh buat pa ..cuba plak alternatif lain.. alhamdulillah, bila merawat kat situ, arwah semakin sihat.. aku tak sempat nak jenguk.. aku agak buzy sikit.. tapi, mengikut cerita dari mak aku.. arwah semakin sihat.. boleh jalan.. tak payah orang pimpin dah.. aku pon agak terkejutlah jugak.. aku cuba untuk percayai..

baru-baru neh, sepupu aku cuti.. dia balek jaga arwah.. sangka aku, arwah dah ok.. dah sihat.. jumaat lepas, dia bagitau aku arwah kena masuk hospital.. paru-paru berair plak.. kena tahan kat wad.. sehinggalah hari ahad baru-baru neh.. lebih kurang kul 3.30 dia meninggalkan kami semua.. aku sangat terkejut bila bapak aku bagitau aku.. huhu.. mak aku cite kat aku.. bapak aku sempat kol makcik aku yang jaga arwah dalam pukul 3.00.. makcik aku cakap arwah ok lagi.. stabil.. tapi, arwah tak dapat nak cakap dengan bapak aku.. (tak pasti plak aku knapa)

malangnya, aku tak dapat nak balek hari ahad tuh.. aku ada test pedagogi hari isnin tuh pukul8.. aku ingat aku sempat nak amik test.. tapi, aku terpaksa minta kat pn. Hee untuk tangguhkan aku punya test.. so, aku terpaksa melupakan sekejap test aku dan assignment aku..

sesampainya di rumah.. orang baru sahaja selesai baca yasin.. ahli keluarga dibenarkan untuk melihat arwah untuk kali terakhir.. arwah dah dimandikan.. aku berpeluang untuk mengucup arwah.. aku rsa sejuk sangat dahi arwah.. aku rsa agak sedih.. teringat aku kat arwah.. arwah seorang yang suka menyakat.. ada jek dia sakat cucu dy.. hurmmm.. kemudian, arwah dibawa ke masjid untuk disembahyangkan.. rumah atok aku tak cukup besar.. kemudian disemadikan di sana.. aku tak ikut pon pergi sana.. ramai sangat orang..

aku rasa sangat sedih.. lebih-lebih lagi bila aku tengok ayah aku sedih.. agak menyentuh hati aku jugaklah.. dan paling menyedihkan aku, bila ada suara mengatakan aku tak balek jenguk arwah masa arwah masih ada.. aku taulah dia tengah cuti waktu tuh.. padahal aku tak cuti pon.. masa awal ramdhan pon takkanlah aku nak balek.. aku tak nak susahkan orang yang nak kena ambik aku.. lagipun masa tuh arwah ada kat hospital.. kalau aku balek pon, mesti aku neh jadi beban plak.. aku agak angin gaklah pasal tuh.. biarlah kat dia.. satu lagi, aku agak kesian kat roomate aku kena siapkan assignment yang kena hantar hari selasa.. nak buat hari ahad tuh pon, tengah sibuk dengan study untuk test pedadgogi.. so, aku terpaksalah serah bulat-bulat kat dia.. aku harap dia faham keadaan aku..

aku hanya mampu berdoa dan semoga arwah atok aku bersemadi dengan aman.. Al-Fathihah.....

Comments

Popular posts from this blog

kelas relief..

Unduk Ngadau Kaamatan 2017

PSM a.k.a FYP..