Day 1 : MCO

Assalammualaikum dan selamat sejahtera...

Bila kerajaan umumkan untuk Perintah Kawalan Pergerakan..
So I know I can go back to hometown..
Pada ketika arahan dikeluarkan, aku masih di UKM..
Dah beberapa hati juga actually yg kami dah terpaksa guna pembelajaran maya gara-gara covid-19..
Masa tu aku masih lagi dalam kata dua, nak balik Penang atau tak..
Sebab tiket balik ke Sabah dari KL..
So meaning kalau aku balik, aku kena patah balik..
So, aku decide nak stay ja laa..
Sampailaa bila diumumkan Perintah Kawalan Pergerakan..
Tak kan aku nak mereput kat UKM..
Tempoh sewaan pun seminggu ja, takkan nak tambah lagi..
So, apa lagi servay la tiket flight..
Untuk balik naik bas dengan keadaan covid-19 dan ambil masa almost 5 jam.. ooo aku tak sanggup..

So, survay la tiket flight..
Laju betul airasia ni buat kerja..
Tiket untuk keesokan hari, 17hb semua mencanak2 naik..
So, tengok pula next day.. sama juga..
Okay xpa, kita tengok pula airlines yg lain..
Luckily ada satu yg quite reasonable la harganya.. tapi masa 18 mac..
Hurmmmm... redah saja laa..

Malam sebelum mulanya perintah kawalan pergerakan..
Kecoh laa di media sosial yg semua sibuk balik kampung..
Suasana kat TBS tu dah meriah betul macam nak balik raya..
Sama halnya dengan kat pasaraya..
Macam esok hari dah tutup pasaraya, padahal buka ja lagi..
Dan tiba2 pula semua pergerakan merentas negeri perlu minta kebenaran pihak polis..
Haishhh resah hati aku malam tu..
Doa saja la semuanya baik2..

Pada hari pertama Perintah Kawalan Pergerakan..
Aku cuba sedaya upaya merancang pergerakan dan meminimakan tempat tumpuan ramai..
Biasanya dari UKM, aku akan ambik grab ke terminal KTM-TBS-KLIA..
So, bagi mengurangkan kemeriahan..
Aku ambil grab direct sampai ERL putrajaya.. tak mampu la nak ambil grab sampai KLIA..
Then ambil ERL terus ke KLIA.. sekurangnya tak ramai naik ERL..
Kalau kebiasaannya aku just ambil bas ja dari TBS ke KLIA..
Jimat pon jimat... hihihi..

Sampainya di KLIA, wauu!! Boleh tahan ramai umatnya..
Ni baru KLIA, belum lagi KLIA2..
Lepas merayau2 buang masa, aku pun boarding..
Alhamdulillah dalam flight tak ramai..
Kiranya boleh jarak sosial la..
Almost one seat one person..
Ada sedikit lega kat situ..
Dan nak keluar dari flight pn, aku tak rushing2..
Just rileks dan chill daripada bersesak2..

Sampainya di rumah, aku terus balik mandi..
Manalah tau terrrbawa balik ka.. sob3
I have tried my best to minimum my move and keep away from others..
And I'm also not forget to wear mask and keep hand sanitize

So hopefully, everything's will be fine..
I'm struggling to go back home and took more precautions but i can see others going out freely without hesitation..

May MALAYSIA will be free from covid-19


Comments

Popular posts from this blog

kelas relief..

Unduk Ngadau Kaamatan 2017

PSM a.k.a FYP..